KISAH BENAR OLIN & FAD






sekadar gambar hiasan



KISAH OLIN & FAD



Suatu hari berlangsunglah perkahwinan antara Fad & Olin,sepasang kekasih yg sungguh intim.Mereka menjalani kehidupan berumahtangga dgn penuh bahagia.Cuma sekali sekala adalah beberapa hal yg menyentuh perasaan..

Suatu hari Olin berkata kpd suaminya

"Bang,Lin baru baca satu artikel tentang bagaimana memperkuatkan keintiman kita.Kita disarankan agar mencatatkan hal2 yg kurang kita sukai dari pasangan kita.Kemudian kita akan berbahas bagaimana kita blh mengubah hal2 itu & membuatkan perkahwinan kita lebih bahagia."


Fad setuju & mereka mula memikirkan hal2 dari pasangan yg tdk mereka sukai.Sebelum itu mereka tlh berjanji agar tdk tersinggung ketika pasangan mencatat hal2 yg kurang baik sbb hal itu utk kebaikan mereka bersama.

Besok pagi ketika sarapan, Olin berkata,

" Bang,biar Lin mulakan dulu ye."

Dia pun mengeluarkan kertas yg ditulisnya.Byk sekali yg ditulisnya,sampai tiga muka surat.


Ketika dia mulai membacakan satu persatu hal yg tdk disukainya terhadap Fad, dia melihat air mata suaminya mulai mengalir.

"Kenapa bang?Apakah abg nak Lin berhenti?"tanyanya.

"Oh tidak,teruskan,"jwb Fad.

Lalu dgn teragak2 Olin meneruskan pembacaannya.Apabila selesai dia berkata,

"Sekarang giliran abg pula."

Lama Fad terdiam.Dgn suara perlahan akhirnya dia berkata,

"Abg tdk mencatat sesuatu apa pun.Abg berfikir bahawa Olin sudah sempurna & abg tdk ingin mengubah diri Olin.Olin adalah diri Olin sendiri.Olin cantik & baik bagi abg.Tiada satu pun dari peribadi Olin yg abg rasakan kurang."



Olin tersentak.Tersentuh hatinya oleh pernyataan isi hati suaminya itu, bahawa suaminya menerima dia seadanya.Dia tertunduk & menangis.Patutlah Fad sentiasa mengalah apabila berlaku perselisihan, rupanya dia hendak mencari kesesuaian dgn diriku dgn melupakan sama sekali setiap keburukanku.


Olin benar2 terkedu dan dia bertanya lagi utk mendapatkan kepastian tetapi Fad tetap mengatakan tak ada apa2 yg kurang daripadanya.Padahal Olin tetap merasakan ada beberapa hal yg tdk disenangi oleh Fad tentang dirinya.Maklumlah,awal perkahwinan.Tetapi dia tetap menggeleng & tersenyum dgn mengatakan Olinlah yg terbaik untuknya..


Sebenarnya ini adalah kisah sebenar penulis buku ini cuma situasi sebenar yg berlaku terbalik.Suaminya yg sebenarnya membuat cadangan itu bukan isterinya...

Oleh itu...

Terimalah pasangan kita seadanya.Hidup juga bukanlah lama utk kita warnai ia dgn rasa tidak bahagia,rasa benci,marah,sakit hati,tidak puas,dendam & rasa tidak sempurna.Hidup adalah peluang utk kita menikmati semua yg Allah s.w.t sediakan utk kita.


Jgn biarkan diri kita bergelumang dgn derita yg kita cipta sendiri.Nikmati kesemuanya dlm alam lestari,semoga yg bermula disini berlebih2 lagi nikmatnya disana.


Opss....
Lupa lak nak bagi tau..
Inilah buku tu karya Dr.HM Tuah Iskandar al-Haj.Buku "Motivasi Diri Wanita" "Membina Hati Bahagia"





Tapi aku betul2 rasa tersentuh bila baca buku ni..Mmg best sgt.. Secara tidak langsung dpt memotivasikan diri aku sendiri..hehehe

" Terimalah pasangan kita seadanya & begitulah sebaliknya...Lupakanlah segala kekurangannya & ingatlah setiap kebaikannya,InsyaAllah kita tentu akan jadi insan yg paling bahagia didunia ini"

Yakinilah pasangan anda adalah yang terbaik buat anda dan tiada orang yang lebih baik daripadanya!!!!!


Buat suamiku,
Dikaulah kesempurnaanku...




With love,






3 comments:

Anonymous said...

azlin-sesungguh nya jodoh adalah tentuan Allah swt. Tiada jodoh yg tidak sesuai untuk kite sebalik nya kite yg mencorak ia sesuai atau sebaliknya. Jadi sesama la kite menghayati dan menghargai jodoh yg telah ditentukan oleh Allah swt untuk kite...

ashra said...

so sweet crita ni =) moga kita2 sama2 berbahagia dgn pasangan kita..

ayu said...

olin @ shazlin,


kita tersentuh baca nukilan awak ni..harap sama2 kita berbahagia ye..

Related Posts with Thumbnails

Pages

Design by Blogger Templates | Free Blogger Templates